tvsollentuna.se

Skönhet & modetips

Vårmode 2016 och skönhetsprodukter March 8, 2016

Även om det inte riktigt känns så ännu så ligger vårvädret bakom hörnet dessa dagar. I samband med detta brukar de flesta modeintresserade byta ut vintergarderober mot tunnare och lättare plagg. I många fall kommer man oftast undan med att använda höstkläder då temperaturerna oftast ligger inom liknande intervall. En dag är det 5-10 grader och soligt. Nästa dag utsätts man för frystemperaturer och iskalla vindar. De återkommande frågorna dyker upp; ska man klä sig varmt eller tunt? Under de första veckorna av våren är allt möjligt. Däremot slipper man oftast det jobbiga regnet & mörker som medföljer hösttider.

En favoritsida som jag oftast hänger på är Zalando.se. Här finner jag de flesta av mina moderiktiga plagg till låga priser. Jag får dessutom 10% extra rabatt när jag använder mig av mina Zalando rabattkoder som finns hos t.ex. Kampanjjakt.se som är min favorit bland rabattsidorna. Min syster brukar även tipsa mig om att Ellos har bra rabatter i form av erbjudandekoder vilket innebär att man kan spara mellan 30-50% på valfritt köp ifall man lyckas få tag på en bra kampanj. I kommande blogginlägg kommer jag ge ytterligare tips på hur du får tag på skönhetsprodukter från välkända varumärken till låga priser.

modekläder tips på rabatter

No Comments
Categories: Uncategorized

Hur du enklast får friskt och starkt hår December 3, 2015

Om ditt hår är livlöst, slitet eller skadat vid användning av färgämnen och kemikalier, kan du på egen hand göra så att håret blir friskare. Att undvika slitsamma hårbehandlingar och äta en näringsrik kost kommer ditt hår att se friskt ut igen på nolltid.

Ändra din tvätt rutin – Om du tvättar ditt hår dagligen så kan det torka ut hud och hår eftersom att du tvättar bort oljor som din hårbotten producerar för att hålla håret glansigt och friskt.  Tvätta håret endast tre gånger i veckan. Ge ditt hår en paus mellan tvätten så att balansen återställs. Det kan vara lite oljigt den första veckan men ditt hår kommer att se mer hälsosamt och levande ut än någonsin. Försök att tvätta håret med kallt vatten. Tvättning med varmt vatten tar hårt på håret och kan leda till kluvna hårtoppar.

Lägga undan din hårtork, plattång , locktång  och varma rullar om du inte har ett speciellt tillfälle att gå på. För mycket värme på håret kan skada det, så det är bäst att låta håret lufttorka i stället. Om du vill använda fönen ibland är det bäst att ha den på den svala inställningen. Se även alltid till att använda värmeskydds serum i håret i förväg.

 

No Comments
Categories: Uncategorized

Grapefrukt November 24, 2015

När många tänker på grapefrukt så tänker vi automatiskt på den strikta dieten som alla körde med i början av 80 talet. Denna söt/syrliga frukten är laddad med hälsofördelar (som lykopen och vitamin C) och är mångsidig nog att avnjutas efter din frukost. Citrusfrukten anses vara ett fettförbrännande livsmedel som kan sparka igång din ämnesomsättning. Personligen så äter jag en halv grapefrukt efter frukosten varje dag (kan vara bra att kicka igång förbränningen inför sommaren).

Fördelarna

Håller dig full: Grapefrukt är laddade med fibrer som gör att du håller dig mätt längre och minskar på småätandet. En portion av grapefrukt har endast 53 kalorier och ca 2 gram fibrer Forskning har också visat att om du äter en halv grapefrukt före varje måltid så kan det leda till större viktnedgång. Samtidigt försöker detta vid varje måltid kan vara lite extrem , skulle denna taktik fungerar bra för frukost .

Stabiliserar blodsocker: Frukten minskar även våra insulinnivåer. Låga nivåer av insulin betyder att din kropp kan mer effektivt använda mat till energi istället för att lagra det som fett.

Studier visar även att blotta lukten av grapefrukt kan ge dig stöd i viktminskning. Forskare spekulerar att sniffa grapefruktolja har en effekt på leverenzymer, som kan bidra till att du tappar sötsuget.

 

No Comments
Categories: Uncategorized

Förbättra ditt minne November 20, 2015

Det finns många sätt att förbättra minnet på. Tänkte skriva ner några tips på hur du smidigast vassar till ditt minne.

Knyt näven: Forskning tyder på att när du knyter din högra hand och klämmer hårt så har du lättare att komma ihåg telefonnummer eller inköpslistor.

Lär dig något innan du ska gå och lägga dig:  Det bästa sättet att förstärka ett minne är att gå igenom informationen precis innan du somnar och detta beror på att det finns färre ” nya ” störande minnen så att du kommer ihåg det bättre nästa dag .

Träna mer : Flera studier har visat att träning hjälper dig att förbättra minnet. Motion är också tänkt att stimulera tillväxten av nya hjärnceller i hippocampus – ett område i hjärnan som är viktigt för minne och inlärning.

Säg det högt : Detta är det enklaste av alla metoder för att komma ihåg allt från var du sätter dina bilnycklar till vad du behöver från butiken. Studier visar att du kommer att komma ihåg saker och ting mycket enklare när du säger det högt.

 

No Comments
Categories: Uncategorized

Motionera November 17, 2015

Snabba promenader  kan vara ett enkelt och effektivt sätt att gå ner i vikt på. Den viktigaste aspekten av alla träningsprogram är konsekvent. Det viktiga är inte hur långt du går utan hur ofta du gör det. Om du går raska promenader tre gånger i veckan kan du få hjälp att gå ner  i vikt och uppnå dina träningsmål. Du behöver inte vara en bergsklättrare eller en sprinter för att bränna kalorier. ‘Power walking’ kan bränna upp till 100 kalorier var tionde minut.  Om du går på raska promenader 3 gånger i veckan (1 tim varje gång) så kommer du att bränna upp till 1800 kalorier. Om du är otränat är det bra om du börjar med 20 minuters promenader. Andra fördelar med raska promenader är att powerwalks hjälper dig att reducera den vardagliga stressen. En session varje dag hjälper dig att omdirigera ditt fokus och koncentration från stressiga miljöer och situationer. Detta är det jag gillar att göra mest när jag vill ha lite egentid. Endorfiner släpps i hjärnan genom att medföra en mer avslappnad och lugnare sinnesstämning. Förflytta dig från den hektiska takten i kontoret eller alla ‘måsten’ där hemma för en powerwalk.

No Comments
Categories: Uncategorized